Måndagsmys och dagens träning

Måndagar har jag som lite återhämtning efter helgen. Då har jag inte så stora planer utan det blir fokus på träning och lite självavård. Denna måndag var inget undantag utan när Lilleman somnat vid 10:15 så smög jag ut i ladan för att gosa kettlebell.

Jag körde ett tungt pass när Tova var på cirkusskola i går så det var med småsura axlar jag närmade mig 24 kg järn idag. Måndagar kör jag lätt – måndag -> lätt; onsdag->medel; fredag ->tung är grundschemat – men eftersom jag gjort bra progess så är även lätta dagar ganska krävande nu.

Clean and Press 3x{1, 2, 3} + 2x{1, 2} 24 kg kb. Chins pss parallellt med kroppsvikt.
Ben, Front Squat 5×5 på 55 kg.
Snatch 24 kg 7×6/6 tot 84 reps.

”Stick to the program” ser man ibland som kommentar när folk ställer frågor i olika forum för att de vill modifiera olika träningsprogram. Det är så lätt att surfa runt och hitta idéer på olika träningsmetoder och olika exempel på människor som lyckats med både ditten och datten att det blir ett vanligt fel att de som tränar byter upplägg för ofta. Jag har tagit till mig det och hållit fast med Clean and Press stegar länge nu och får ändå säga att jag tycker det gett rejäl utdelning. Målet är att kunna pressa 24 kg kb fem stegar upp till fem vilket bara är 3 veckor bort nu.

Jag gillar viktträning med progress på varje pass, antingen genom att man ökar vikten från pass till pass alt. vecka till vecka, eller som i kettlebell-upplägget jag följer där man ökar reps vid varje tillfälle. Det kan bli lite småtråkigt att pressa tre gånger i veckan, vecka ut och vecka in, men det är också en poäng med att inte behöva tänka eller engagera sig så mycket utan låta kroppen jobba.

Ska jag ändra på något framöver så är det möjligtvis att jag ska skippa Cleansen och bara köra pressar. Liljeros skrev här om veckan att han har problem att matcha den balistiska delen, dvs cleans, med den mer styrkeorienterade pressen. Det känner jag igen mig i helt. För att prestera max i pressen så måste man nå rätt muskelspänning och låsa ut lederna ordentligt vilket inte alls rimmar med den helkroppsorienterade dynamiska cleanen.

Igår hade jag ingen möjlighet att köra chins alt. pull-ups samtidigt som pressarna vilket också gjorde att pressarna blev lite bättre. Det blev bättre kontakt och fokus på något sätt när jag inte kör i mellan med chins. Så när jag är klar med 24 kg kettlebellen så kanske det är dags för vissa förändringar.

Publicerat på oktober 17, 2011, i Kettlebell och Crossfit. Bokmärk permalänken. Lämna en kommentar.

Lämna en kommentar