Istället för doping!

I år kom alltså – så vitt jag vet – första svenska boken som handlar om LCHF och träning. Den är skriven av Frank Nilsson och heter ”Istället för doping”. Då jag läst boken tänkte jag dela med mig lite av vad jag tycker, om du är intresserad. Men först lite bakgrund.

Genom Jonas Colting så hittade jag för ett par år sedan Mark Sissons Daily Apple som du hittar länk till här brevid. Mark’s Daily Apple är en av de bästa sidorna på nätet och hans idéer finns även i bokform – The Primal Blueprint. Genom att följa Marks och många andra webbar* under ett par år så har jag läst mycket om hur människor försökt föra över kunskap om jägar och samlarfolken, om deras kost etc., till något för oss i det moderna samhället. Många är inne på samma spår när det gäller mat, förhållningsätt till livet, träning etc. Men ingen är så komplett och genomarbetad som Mark Sisson och hans synsätt tilltalar mig. Det var med stort intresse jag köpte boken ”Istället för doping” eftersom det är den första bok på svenska som verkar ligga när Marks idéer. Dessutom med ett uttalat fokus på träning!

Om vi börjar med titeln ”Istället för doping!” så läste jag den, när jag beställde boken, som att författaren ska redogöra för något som är så kraftfullt – kost och träningsupplägg enligt omslaget – så att resultatet det ger kan jämföras med doping. Jag förstod ju att så kanske inte är fallet, men tyckte rubriken var lite smart. Nu är jag inte säker på vad rubriken betyder efter att ha läst boken. Jag tror Frank Nilsson vill sälja föredrag till idrottsföreningar om dopingens farlighet, kanske? Jag fattar inte riktigt vad doping har för koppling till bokens huvudsyfte, åtminstone inte på det sätt som Frank använder det i boken. Kapitel 10 handlar exempelvis om dopingens historia och dopingpreparat, varför?

Frank säger själv så här om boken i förorden:

Den moderna idrottarens alternativ till kolhydratuppladdning och doping.

Jägarkosten – mat för prestation och hälsa!

Träningsmetoder som optimerar ditt hormonsystem!

Det finns inget som styrker, eller ens påstår i boken, att man uppnår resultat jämförbara med doping. Låt oss säga att jag tycker dopingkopplingen i boken är usel och så går vi vidare och tittar på resten av boken.

Frank redogör inledningsvis för det sätt vi borde äta på enligt hans synsätt, ohälsa modern mat medför och hur kroppens hormoner samverkar när det gäller att åstadkomma träningsresultat. Inom alla dessa områden finns massor av material publicerat tidigare och inget av det Frank presenterar kan betraktas som nytt även om det inte är ”konventionell visdom”. Det finns faktiskt hela böcker inom respektive område. Trots det så materialet i boken inte särskilt genomarbetat. Det finns ingen klar tanke med målgrupp eller detaljrikedom. Vissa saker gås igenom noga, andra svepande. Vissa saker har referenser, vissa inte. Att, som jag nämnde tidigare, inte definiera målgruppen är helt obegripligt i en bok som handlar om träning. Det blir faktiskt så att jag i stycket ”Vilken typ av träning bör du bedriva?” tror att jag är med i tiotusenkronersfrågan med rubriken ”vilken idrott håller du på med om du ska träna så här?”. Jag vet faktiskt inte!

Några generella uttalanden om intervallträning och youtubereferenser på styrketräningsövningar så som marklyft är droppen. Frank har alltså inte ens lagt upp av honom utpekade som lämpliga videon på övningar han föreslår i boken på en egen hemsida, utan rekommenderar läsarna att söka på nätet om de föreslagna youtube-länkarna i boken inte fungerar! Här tappade Frank Nilsson mig totalt och jag undrar också vad Optimal förlag bidragit till. Jag trodde att ett förlags godkännande och namn åtminstone gjorde att man strävade efter någon sorts kvalité. En träningsbok som säger ”sök på nätet efter Squat så ser du hur du kör benböj” är bara för mycket!

Jag har vikt små öron i boken där jag hittat tveksamheter jag skulle lyfta upp i denna bloggning, men jag skiter i att gå in på detaljer. Jag tror inte det tillför mer än det jag redan sagt. Den här boken hoppas jag, för LCHFens framtid i Sverige, faller snabbt i glömska. Ska jag säga något positivt om den här boken så är det väl att den ger en idé om annat sätt att äta och ett mer hormonsmart sätt att träna, på svenska. Har man inte möjligheten att läsa engelskspråkigt litteratur så kanske denna bok kan fungera som en start.

Jag tror personligen att Frank Nilsson har gjort boken alldeles för isolerad. Han verkar inte ha någon förankring i idrotts- och träningsvärlden och han har inte heller använt ett förlag som stöttat honom. Det gör att hans bok blivit ett hopkok av det som Frank verkar läst sig till på webben, snarare än en bok med klart syfte baserad på någon faktiskt insikt. Han marknadsför dessutom oblygt sig själv som föredragshållare för idrottsföreningar och företag. Om föredragen håller samma kvalité som boken så finns det nog bättre sätt att använda föreningens pengar!

Köp hellre Mark Sissons The Primal Blueprint på exempelvis Adlibris.

Håller ni inte med, eller har exempel på annan litteratur man ska läsa, så får ni gärna använda kommentarsfunktionen.

* Tror man mer på böcker så kan man läsa det Cordain skrivit. Exempelvis The Paleo Diet.

Publicerat på juli 17, 2010, i Träning. Bokmärk permalänken. 3 kommentarer.

  1. Kul att du nämner Primal Blueprint!
    Jag råkar veta från mycket säkra källor att den kommer att ges ut på svenska under vintern 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: