Skitwatt!

Madonna & Justin var inte där, men det var inte watten heller så ..

Jag känner mig inte direkt i högform och dagens fyror på trainern satte siffror på eländet. Fyra stycken fyror på 300 W. Det är ungefär vad jag körde i januari. Men kroppen känns seg, det var nästan så att första fyran som gick relativt lätt ändå var värre än sista som gick trögt. Jag ska väl ha viss respekt för att jag haft några tunga helger och att träningen sista veckan varit lite si och så innan jag drar allt för långtgående slutsatser, men min misstanke är att jag måste ha högintensiva intervaller för att hålla upp farten.

Nu har jag utvärderat längre intervaller med och jag misstänker att jag inte bättrat mig mycket vad gäller uteffekt de senaste månaderna. Jag har dock bättrat förmågan att jobba hårt under en lite längre period vilket gör att intervallen känns annorlunda. Så jag hoppas att med lite bättre form och trainerpass så ska jag snart kunna öka effekten lite på fyrorna.

Publicerat på maj 23, 2010, i Cykelträning. Bokmärk permalänken. 2 kommentarer.

  1. Tråkigt för dig att inte riktigt få till det men jag har varit skeptisk till ditt upplägg redan från början, se t ex:

    https://andersgustafsson.wordpress.com/2010/03/20/maluppfoljning/

    Vad är det för teori som ligger bakom de långa intervallen? Jag tror det ger för låg puls för att ÖKA konditionen.

    Dessutom de här 20-30 mil långa loppen. Jag tror inte de bygger upp utan snarare bryter ner, möjligtvis tränar du pannbenet men det är jobbigt att bara förlita sig på det i 30 mil på rundan….

    Nu när du ser resultatet, vad drar du för slutsatser?

    Jag har kört 4×4 nu i två månader inte mer än 2 ggr/3 veckor i snitt samt ett par andra pass i veckan (styrka och/eller distans), alltså rätt moderat träning. Jag har ökat 4.9%.

    För mig funkar 4×4. Det är tredje gången jag tränar upp mig på detta vis. Fördelen nu är att jag inbillar mig iaf att jag känner bättre hur mycket jag pallar mentalt.

    Har du mätt vilopulsen än eller tror du fortfarande inte att det ger nåt?

    • Ivan, jag vet att du gillar fyror. Men bland det som tränar wattbaserat så finns en mycket stor grupp om på goda meriter tycker att de får bra effekt av längre intervall. Teorin bygger på att man använde uppskattningar på träningslast och accumulerad träningslast – Stress scores – och enligt de matematiska modeller man har – men också genom erfarenhet – så ger längre intervaller och så kallad Sweet-spot träning bra utdelning. De ger helt enklelt bättre/högre värden på intensitet x tid. Förväxla inte detta med ”long slow distance”. Det är ju snarare frågan om intervall 2×20 eller 1×45 jag kört.

      Nu fokuserar kör jag block med VO2max ett tag så får vi se.

      Långa lopp ger ingen annan träningsnytta en pannben. Så där kvitterar jag ut från träningen, inte tvärt om. Inte bara loppet som sådant sliter utan det är svårt att få till träning innan och efter. Därför kör jag inga mer Brevet innan VR.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: