Måluppföljning

Jag har skrivit om mina mål för 2010 tidigare och tittat igenom och uppdaterat dom nu.

Jag har också skrivit om mitt träningsupplägg för första halvåret 2010. Där hade jag en övergripande plan som såg ut så här.

En koll på Funbeat idag på morgonen ger den här statistiken.

Träningstid och vikt under 2010 fram till idag.

Så vad drar jag för slutsatser? Jag följer träningsupplägget rätt bra. Så bra som jag tycker jag kan förvänta mig med tanke på barn, arbetssituation, den här vintern osv. Jag har inte nått effektmålen utan ligger cirka 10 W, kanske något mer, efter plan. Men planen var aggressiv och jag kan inte göra så mycket mer än följa det upplägg jag har. Jag fokuserar på att bygga volym i april som jag sa tidigare. Det innebär inte skräpmil, men jag har en risk kopplad till avsaknaden av 4×4. Jag vet att fyrorna funkar, men jag vill utvärdera och förstå hur jag kan använda tröskelintervaller och snabbdistans i min träning. Jag har inget skäl till panik ännu. Om jag kan öka min kapacitet lite till, säg 10 – 15 W, så bör jag klara Vätternrundan på under 8 timmar.

Övriga mål vad gäller bloggning, evenemang etc. följer jag bra. Så även här är jag nöjd.

Jag har ett område som jag inte alls hanterar som jag tänkt och det är vikten. Här måste jag öka fokus. Alltså åtgärd krävs. Mer om det i senare bloggningar.

Publicerat på mars 20, 2010, i Cykelträning, Träning, Vikt. Bokmärk permalänken. 4 kommentarer.

  1. Kolla min kommentar från 9 December, https://andersgustafsson.wordpress.com/2009/12/09/2010-mal/

    7% på 4 månader ÄR tufft. Hur mycket har du ökat?

    Jag tycker du verkar köra alldeles för lite intervaller på hög puls, dvs >90% av max (ca: 4 x 4 min). Det är det enda som ger bra effekt enligt mina erfarenheter. Av fyra pass bör två vara HÅRDA intervall, ett i högt tempo, ca: 50-90 min och ett distans 120-150 min. Långa intervaller ger lägre puls => inte samma effekt på konditionen.

    Musklerna klarar av att ta emot ca: 3 ggr så mycket syre som ditt hjärta kan leverera. Då inser du nog var flaskhalsen är – hjärtat. Träna hjärtat så kommer det andra av bara farten. Det är inte krångligare än så – tyvärr 😉

  2. Tack för kommentarerna Ivan. Jag har ökat cirka 20 watt på 3-4 månader (300 -> 320). Cirka hälften av det jag satsade på innan VR. Är man vältränad är det väl 20 watt vad man kan hoppas på under ett år. Så visst, din kommentar var rätt då och lika rätt nu. Dom 20 watten kommer främst under perioden med korta intervaller. Jan – feb.

    Att korta intervaller funkar behöver vi inte vara oense om. Men väldigt många som kör med watt som bas säger att dom har bra utveckling på längre intervaller och något mer tid under belastning. Jag vill se vad min kropp tycker om det.

    Blandad träning under veckan som du föreslår är jag lite mer skeptisk till. Morris, som jag följer, mfl tycker ju att man ska bearbeta ett energisystem i taget. Det finns många skäl till det. Ett enkelt är att man då enklare ser om träningen gör nytta.

  3. 1. Ok, men då kommer du ju se vad du har för utveckling med långa intervaller nu då. Ska bli intressant.
    Men om du ökade 20W på två månader – nästan 7%! Varför fortsätter du då inte med samma metod. Det är ju fantastiskt bra resultat!!??

    2. Vad menar du med ett energisystem i taget? Gör mig suspekt direkt måste jag säga. All träningmetodik, lagsport, enskild sport, fysisk, mekanisk o mental har försökt sig på att bryta ner i delar, träna separat o sedan sätta ihop till en helhet – funkar inte. Det är bl a därför funktionell träning är på väg tillbaka t ex.

    Största problemet med 4×4 är som jag ser det den mentala biten och att man kör FÖR hårt. Skaderisk och motivationsproblem.

    3. Du siktar alltså på under 8. Det är bra om du klarar det. Då är du i bra form. Du måste se till bara att de du gör det tillsammans är i samma goda form och att ni är samkörda.

    Krävs ett lugnt och fungerande lagarbete och en uttalad strategi hur ni gör vid t ex en punka eller om nå’n måste pinka. I det tempot får man inte tappa många minuter…

    Kör hårt o lycka till.

    • 1. Det du tangerar i 2 är ett skäl. Jag pallar inte hur mycket fyror som helst.
      2. Med energisystem så pratar jag om Vo2max vs. effekt kring tröskel. Båda är träningsbara/påverkbara och faktiskt till viss del möjliga att utveckla separat, vilket ju inte är kontroversiellt, eller?

      Sedan finns det två skolor, där Morris tillhör gruppen ”stressa systemet du ska träna till max och fokusera på det”. Samma idé finns i hos rätt många, bland annat Vonderhenk eller vad han hette som någon annan länkade till. Man flyttar sedan fokus efter en period.

      Att gå så långt som att påstå att det inte funkar för konditionsidrotter köper jag inte. Snarare är det ju så att du ser att jag får bra output på träningsmetodiken.

      3. Jag åker med gänget på Happymtb.org.

Lämna en kommentar