Årets nybygge – Show me some pink baby
I veckan blev årets nyhet klar. Jag har i flera år tänkt uppdatera MTBn men det har aldrig riktigt klickat. Först ville jag ha heldämpad och kom bra långt med en Scott Genius. Tyvärr var priset för högt så det blev för svårt att köpa. Sedan har jag i två år varit väldigt nära att köpa Gary Fischer Hi-Fi men samma problem där. För dyrt och för lite smäll för pengarna.
Jag hade börjat få lite kalla fötter vad gällde valet av heldämpat redan under sommaren förra året. Dels så har jag börjat gilla allt mindre luft i däcken och behovet av dämpning har minskat lite. Sedan har jag inte riktigt kört några långloppsrace som direkt krävt heldämpat, snarare tvärt om.
Efter att jag haft förmånen att prova en heldämpad Canyon i slutet av sommaren så bestämde jag mig. Nästa hoj ska inte vara heldämpad. Men jag ska testa 29″.
Nu började funderingarna på vad jag skulle bygga. Jag har tänkt åka delar av långloppscupen 2010 och CykelVasan. Så jag testar odämpat fram och tvådelat vevparti. Prylar som kan användas på en annan ram nästa år ska väljas ”lätta och fina” medan rena 29″ prylar måste vara lite billigare tills jag har sett om 29″ är något att ha.
On-One ScandAL var ett lätt val. On-Ones gaffel var slut, så jag följde det som verkar vara bland det vanligaste valet annars, en eXotic från eBay.
Jag hade jag tänkt köpa lite från asien för att kapa ”cost”.
Vevparti (KCNC), sadelstolpe (KCNC), sadelklämma (KCNC), spacers (KCNC) och styrlager (Token) av bättre märke från eBay. Köpte även naven Novatech där.
Fulkolfiber från eBay på flaskställ, styre och styrstam. Mest för jag ville kolla hur det kändes att inte ha rakt styre, och för att jag ville prova mig fram med längd på styrstammen.
Rent och fint. Tvådelat.
Hjulen är tunga och rätt ”budget”. Du kan läsa mer om dom här. SRAM har levererat växlarna och reglage (twister). Sedan är det Elixir CR som 180/160 som ska bromsa när det behövs.
Totalt, inklusive trampor och en kedjespännare modell extra så väger cykeln i princip prick 11 kg. Med andra hjul och lite meck så bör man hamna runt 10 kg vilket får bli någon sorts målvikt till CykelVasan. Byggpris kring 15 000 kr. Snarare någon tusing mer än mindre.
Jag har inte cyklat många meter, men KCNC-prylarna är fina. Fulkarbonen var skit. Flaskställen kommer inte kunna hålla några flaskor när det drar i hopp sig på taskiga stigar. Styret är jag inte heller helt nöjd med pga vikt och bredd. Strystammen var för kort, men så tung att man kan mörda med den. Värst är att det är svårt att få plats med bromshantagen på styret innan det ökar i diameter. Så bromshantagen sitter inte så bra som det är nu.
Snabb, snygg och diskret tycker jag vi kan säga avslutningsvis.
Publicerat på januari 31, 2010, i Cykelprylar. Bokmärk permalänken. 8 kommentarer.
Hej!
Hur tycker du On One-ramen verkar vara? Jag skaffade en själv i höstas. Precis som du så ville jag prova på 29er och letade 29er-specifika delar i moderat prisklass. Det blev en excitoc-gaffel för min del också. Jag tycker hela hojen är ganska flexig. Jag vet dock inte om om det är ramen eller de billiga hjulen. Eller om det kan tillskrivas hela 29er konceptet?
Och vad tror du om 29er rent generellt?
mvh
Olof
Vi får väl se. Jag har inte kört mer en upp och ner för gatan typ. Det skulle förvåna mig om mina hjul är flexiga, men gaffeln märkte jag redan när jag monterat den att den är rejält mycket flexigare än en Reba 26″ är.
Ge mig ett par månader så får vi se.
Hej
ser fram mot uppdatering av upplevelsen när du lagt lite mil på den
Jag har precis som du velat på fulldämpat, men inser att jag har mer nytta av enkelhet. Sen är 96kg 197cm på 26 hjul i sankiga och stökiga göteborgsskogar lite tröttande, även med bredaste däcken.
Så en 29:er står högt på önskelistan f.n.
NICE COOOLLLORRRR!!!!!!!!!
Man är väl säker i sin sexualitet 🙂
Ping: Äntligen lite tid på den rosa – 29″ MTB « Mr 29er's Blog
Ping: Lite eftersnack till Cykelvasan « Mr 29er's Blog
Ping: Lite blogginredning och nyheter « Mr 29er's Blog