Nu jävlar, nu ska dom få!

Jag är på riktigt dåligt humör nu på kvällen. Det är bra, för det innebär att testestoron-nivåerna inte dippat av den hårda träningen. Det är flera clowner som retat upp mig några dagar nu. Så nu jävlar ska dom få.

Clown nr. 1 är vår nya förbundskapten (Fredrik Eriksson) för MTB-gänget som nog köpt någon kul svamp för bonusen från Enervit. Läs hans ”essentiell kolhydratspostning här”. Han rapar upp samma skit som vi hört om och om igen. ”Motion”, det är det som är lösningen. Vad är det som gör att människor måste bekräfta sitt eget tränande så hårt att dom bara vräker ur sig samma skit om och om igen utan att tänka något själva.

Vad retar jag mig på då?

  1. Har du hört om att motion är viktig? Men det är i princip lika etablerad sanning att man kan inte träna bort en dålig diet. Så vad är det han säger? Ja, det saknar insikt det han säger.
  2. Läser ni vidare så pratar han om ”essentiella kolhydrater”. Men kom igen! Sök på Google så får ni se hur välkänt det är. Det finns många som sysslar med mat och träning som även om dom inte är avigt inställda till kolhydrater är väldigt noga med att man ska se på mat som näring, inte som energi. Vad är vinsten i att flytta det totala intaget av energi mot näringslöst bordssocker. Jag tycker inte alls att det är svårt att argumentera för bra mat men att fokusera på kolhydrater på det sättet har jag inte sett någon på Fredriks nivå göra. Följer du Fredriks råd så är chansen stor att du slutar som ”skinny fat” vilket knappast är något att stå efter.
  3. Jag började bland annat träna för att gå ner i vikt. Jag gjorde då misstaget som jag ser så många gör på Internetforum och på tävlingar. Jag trodde man skulle äta massa kolhydrater, för att återladda. Sedan när jag skulle fundera på träningspasset så var det ju bränna bort energi som var viktigt. När jag gjort det återladdade jag med kolhydrater. Maten med mycket kolhydrater och motionen gjorde mig alltid hungrig. Baserad på egen erfarenhet – inte speciellt kontroversiellt heller – är att man ska träna med fokus på träningsnytta. Det kan vara bränna energi – det är dock bättre att styra det med maten – men jag tror att det är bättre att fokusera på ökad styrka eller förmågan att utveckla högre effekt. Om den träningseffekt du eftersträvar är lägre vikt så är det ju rätt märkligt att fokusera på att äta, eller? Vill man öka sin förmåga eller styrka så kan man använda kolhydrater för att nå sitt syfte. Men då är det ett verktyg, bland flera, och man behöver ju inte använda det tvångsmässigt.

Så på radion i morse var det Paolo Robertos tur att köra sitt tugg om att hjärnan behöver kolhydrater. Lite samma logik som om dom tog fram en alkis och som sa ”min hjärna behöver sprit för att fungera” och göra det till någon allmän sanning. För alkisen är det säkert sant.

Så, om ni orkat så här långt, kan ni lära er något. Ja! Det finns dom som tänker annorlunda än Fredrik Eriksson och Paolo Roberto. Ät rätt och bra mat dvs naturlig oprocessad mat. Där det som på mer solid bas kallas essentiella näringsämnen så som fett och protein är huvudbeståndsdelar. Ät när du är hungrig. Ska du träna så gör det med ett syfte och gör det effektivt. Länkarna till höger i min blogg länkar till personer och grupper som tycker ungefär som jag beskrev.

Inte bekant med ”skinny fat”?

A person (typically a girl) with a thin frame, who has a fat stomach / upper body. A skinny-fat person occurs as the result of bad genetics, poor eating/drinking habits, and complete avoidance of the gym.

A: ”So, that girl you hooked up with last night was pretty hot”

B: ”Well, she looked good at the bar, but when I got her clothes off, she was totally skinny-fat.”

A: ”Bummer.”

Tycker ni jag är ute och cyklar helt. Tja i så fall så kan ni gå till ett blogginlägg som andas mer samförstånd och inte så lite ”Broke Back Mountain”. Vi cyklister ska inte sitta inne och läsa bloggar.

Publicerat på januari 26, 2010, i Konventionell visdom, Träning. Bokmärk permalänken. 2 kommentarer.

  1. …Jag håller med. Fattar inte sockerhypen, och resonemanget bakom kolhydratsintag…när depåerna är fulla omvandlas sockret till fett…insulinpåslag, pajjad hormoniell balans, sockerberoende etc…till vilken nytta?

    ”Essentiella kolhydrater”…vafn är det? Den där videon han visar är oxo helt vriden..”det saknas en bit i pusslet och om inte den fylls med kolhydrater så hoppar det in en massa sjukdommar där”..uh…Fredrik och Paolo (som enbart kommer med populistiska, sponsrade argument. Jag har jobbat med honom) får ju så klart tycka som de vill och de är båda bra personer. Men det är irriterande att se hur genomskinligt deras argument är.

    Jag tränar själv cykel. (Kör senior för en Sthlms klubb, kanske elit 2010.)
    Liknande upplägg som du verkar det som. Mycket 1RM marklyft och Squats (gå ända ner) med skivstång (100Kg) vila fem minuter osv…och så en massa spinnigintervaller och tävlingsfartpass tot tid ca 45 – 120 minuter i sadeln /pass…ca 6-8 timar i veckan beroende på intensitet etc.

    Drar i mig ca 10-30E% kolhydrater (huvudsak grönsaker). Resten Eko-animaliskt. Mkt ägg och rött kött (testosteron-boost)

  2. Hiwatt, du har rätt och vårt upplägg ser väldigt lika ut. Kul.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: