Söndagsläsning – Träningsupplägg första halvåret 2010

Syftet med den här bloggen är att

  1. Hålla mig själv ansvarig för träningen jag gör från december 09 fram till VR 10.
  2. Få synpunkter och förmedla synpunkter kring träningsupplägg. Jag är ju ganska typisk medelålders cyklist då jag har jobb, hus och familj med småbarn. Alla som är i det läget har ju en hel del saker att få ihop. Jag har dessutom noll talang och dåliga genetiska förutsättningar för att hålla på med cykling. Så om jag gör något som funkar så funkar det nog bra för många.
  3. Inspirera – visa att det går att träna och ha kul trots att man inte har oändligt med tid.

Som en konsekvens av alla dom begränsningar som familj och jobb utgör så måste jag träna effektivt*. I praktiken innebär det rätt mycket träning på trainer. Efter att ha kört en vinter med 2-4 timmarspass på trainer så säger jag ”aldrig mer!” så trainerträning är samma sak som intervallträning för mig. Jag har dragit en del lärdomar från det också vilket du kan läsa om i någon tidigare blogg.

Jag vill också använda min pendlingstid till och från jobbet som träning i viss utsträckning. Jag har närmaste vägen cirka 3.5 mil till jobbet enkel resa. Det blir en rejäl träningsrunda. Om jag cyklar från jobbet med en liten omväg så jag cyklar två timmar så får jag i princip två timmars träning till priset av en, då jag kan räkna bort den vanliga pendlingstiden. Jag har det här med bland mina mål.

Jag kommer följa ett träningsupplägg som på engelska kallas ”power first”. Dvs jag börjar med att fokusera på effekten vid VO2max och att höja den. Sedan flyttar jag över träningen mer mot effekt vid tröskel. Parallellt med den träningen så kör jag Crossfit inspirerad träning – med mycket Kettlebellträning – under första kvartalet tillsammans med lite längdskidor. Från andra kvartalet så utgår det till förmån för utökad cykelträning. Så här ser den övergripande planen ut.

Någon vecka innan månaden är slut så kommer jag lägga upp ett mer detaljerat program för kommande månad.

Vad tror ni om det här?

* Ta inte detta med effektiv träning som något absolut mantra. Jag har ingen ambition att leva livet som vem som helst och hinna med bio, tv, snickra, läsa böcker osv. Jag vill cykla, det har väldigt hög prioritet!

Publicerat på december 20, 2009, i Cykelträning, Pendling, Träning. Bokmärk permalänken. 12 kommentarer.

  1. Vomax först… men

    -Hjärtat levererar vad benen ”kan” fråga efter.

    -Det går relativt fort att nå till den nivå som ”benen är på nu /framförallt ”mitokondriemässigt”/”

    -Det tar längre tid att bygga benens ”efterfrågekapacitet”

    • Det här är nonsens.

      Benen på även en normaltränad person klarar av att ta emot ca: 3 ggr så mycket blod som hjärtat pumpar ut.

      Flaskhalsen är hjärtats kapacitet – INTE benen.

      Finns flera vetenskpliga bevis på detta.

  2. TrissNisse, om det vore så så skulle väl inte bloddoping funka omedelbums? Om du tillför extra blodkroppar till blodet ökar syretillförseln. Det ger direkt effekt för en konditionsidrottare.

  1. Ping: 2010 – Mål « Mr 29er's Blog

  2. Ping: Blocks – Träningsupplägg « Mr 29er's Blog

  3. Ping: Söndagsläsning – Januari « Mr 29er's Blog

  4. Ping: Söndagsläsning – Mer om Watt « Mr 29er's Blog

  5. Ping: Spridda budskap – Lite bloggstatistik « Mr 29er's Blog

  6. Ping: Kommande fyra veckor « Mr 29er's Blog

  7. Ping: Måluppföljning « Mr 29er's Blog

  8. Ping: Träningsupplägg fram till VR « Mr 29er's Blog

  9. Ping: Lite blogginredning och nyheter « Mr 29er's Blog

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: