Dom här LCHF-trådarna!

Efter att ha fört mer eller mindre meningslösa diskussioner på olika forum under det 1.5 år jag levt mer Paleoinriktat så har jag lagt många timmar på att diskutera med dom som mer eller mindre är emot LCHF. Eftersom träning i olika former är mitt huvudintresse så har det oftast handlat om LCHF/Paleo i relation till träning. Just nu är en sådan typ av diskussion som jag tidigare engagerat mig i, livaktig på Funbeat. Det finns en intressant fråga där som jag tänkte analysera lite.

… jag väldigt intresserad av kost, både i samband med och utanför träning.

Därför har jag hela tiden önskat se nån slags dokumentation över hur ”äkta” LCHF:are – dvs de som verkligen håller sig under maxgränsen enligt läran, som ligger på 20 g kolhydrater/dag – klarar hård träning. T ex intervallträning med nästan maximal puls och träning många timmar i veckan.

Hittills är det ingen som har lyckats övertyga mig. De hjältar, som har vågat erkänna att hård träning och LCHF inte går ihop har varit få. Förmodligen för de har hållt sig under den magiska gränsen på 20 gram kolhydrater/dag.

Min matpyramid

Om jag börjar bakifrån:

De hjältar, som har vågat erkänna att hård träning och LCHF inte går ihop har varit få.

Alltså, finns det någon ”bärande person” som förespråkar LCHF som idrottskost för konditionsidrotter? Om ja, vad är det dom rekommenderat? Vad är LCHF, finns det någon definition? Det här kommer ständigt tillbaka i debatten på olika forum. Det finns alltså nyanser som nästan alltid tappas bort. Här är min bild:

  • Ketogen diet (LCHF eller Paleo) – man brukar prata om ca 20 g/dygn  i kolhydratsintag, eller lägre. Kallas ibland ”Zero Carb” i engelskspråkig text. Finns dom som tränar konditionsidrotter på detta. Men dom flesta har problem. Det som troligen begränsar är individens förmåga att omsätta protein till glykogen.*
  • LCHF, Zone eller Paleo kost som ligger på cirka 50 g/dygn i kolhydratsintag. Används flitigt av bodybuilders och exempelvis Crossfit anhängare. Man kan behöva anpassa träningen något så man fokuserar på HIT, dvs högintensiv träning så man lastar kroppen maximalt med måttligt energiuttag. (Vi återkommer till första delen av frågan ovan straxt, då är den sista meningen här viktig).
  • Zone eller Paleo som ligger på cirka 100 g/dygn i kolhydratsintag. Efter en liten omställningsperiod så har inte jag sett att det finns några kända konsekvenser av denna kosthållning.

Därför har jag hela tiden önskat se nån slags dokumentation över hur ”äkta” LCHF:are – dvs de som verkligen håller sig under maxgränsen enligt läran, som ligger på 20 g kolhydrater/dag – klarar hård träning. T ex intervallträning med nästan maximal puls och träning många timmar i veckan.

Det första, intervallträning är alltså rekommenderat – se exempelvis Crossfit – om du äter lite kolhydrater. Här kunde ju många som skriver endlösa inlägg i forum faktiskt lära sig något. Oavsett vad du äter så ska du fokusera på träningsnytta om du vill ha maxeffekt. Men väldigt många som tränar tränar för att bränna energi (det kan vara den effekt man efterstävar iofs, men kost är nog bättre ställe att börja på i så fall).

Men orkar man köra intervaller? Tja, alltså kroppen använder glykogen som bränsle vid snabba aktiviter. Kroppen behöver inte kolhydrater för att skapa glykogen, även om det är lätt för kroppen att göra glykogen av vissa kolhydratstyper.

Så frågan om man kan köra intervall på lågkolhydratsdiet är lite som om man kan komma fram med bränslet i tanken på en bil. Man bör ju veta hur mycket bränsle som finns och var man ska, annars är det inte så lätt att svara på frågan. Men om man anpassar sin träning till intervallträning och HIIT-träning så som Crossfit så bränner man inte bort så mycket energi, så svaret är oftast – Ja soppan räcker!

Träning i många timmar då? Ja, alltså Cordain som är en huvudfigur inom Paleosfären har ju skrivit en bok – Paleo for Athlets – som beskriver lite av dom anpassningar man kan göra. Läser man på lite så tycke jag kanske att han går över ån efter vatten. Många som käkar Paleo och får problem med glykogennivåerna dricker helt enkelt sportdryck när det behövs.

Det finns många viktiga nyanser i det jag skrev ovan. Exempelvis så bör man fundera på om man har andra begränsningar så att man måste jobba med kosten för att uppnå viktmål, måste träna flera pass per dag, problem med allergi, infektionskänslighet eller sjukdom.

* Om man skulle jämföra inälvor och energisystemet mellan en hund och en människa så är skillnaderna små. Hundar fungerar bra på ketogen diet även under hård ansträngning. Jag har faktiskt ännu inte sett någon sportdryck för draghundar exempelvis. Kopplingen till högpresterande djur är nästan alltid helt bortglömd när vissa hävdar att kolhydrater är den viktigaste energikällan för oss människor.

Publicerat på december 16, 2009, i Konventionell visdom, Primal lifestyle, Träning. Bokmärk permalänken. 1 kommentar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: