Doping – Varför är cykling så drabbad?

Tyvärr verkar vi ha ett dopingfall i svensk cykel. Det är Nicklas Axelsson som tidigare åkt dit för doping, då EPO vilket det även verkar vara nu. Han ”pratade” ut i senaste numret av cykeltidningen Kadens. Känns lite fånigt nu. Undrar hur det känns att tala om hur svårt det ”var” när man forsätter spruta i sig nya kemikalier. En brasklapp är på sin plats: Nicklas verkar ha varit sjuk. Det är möjligt att han har förbjudna ämnen – ur dopningsperspektiv – i kroppen som en del i behandlingen. Den första reaktionen är dock att om det är EPO dom hittat så är han så sjuk att han knappast skulle tävla.

Varför dopar sig då cyklister?

Det enkla svaret är naturligtvis för att öka sin förmåga. För att man ska öka sin förmåga så måste man angripa en begränsande egenskap. Om cyklister utsätts för hårt slitage, exempelvis genom att dom cyklar Tour de France så kan återhämtning vara en begränsande faktor, men generellt så verkar det som begränsar en cyklist vara syresättningen. När jag skrev om watt här om dagen så visade jag en graf där man visar effektutveckling som funktion av tiden.

Effektutveckling som funktion av tid

När man tränar vill man påverka kurvans läge, dvs skjuta hela kurvan uppåt. Man vill också försöka anpassa kurvan så att den passar dina behov. En tempocyklist kan exempelvis vara intresserad av att den linjära delen har så flack lutning som möjligt, medan en bancyklist kan vara intresserad av hög explosivitet, dvs höga världen lång till vänster på kurvan. Alltså, principen för hur din kropp kan leverera effekt beskrivs i grafen ovan. Genom träning kan man flytta kurvan uppåt och modifiera den lite så relationer förändras.

Vad bestämmer då kurvans läge? En individs förmåga att hantera syre. Om ni minns så kallade vi effekten man kan hålla under en timme för FTP. Tabellen nedan ger en indikation på hur man kan räkna fram FTP baserat på kunskap om energiutvinning i kroppen och mätdata från cyklisten.

De gråa rutorna är alltså indata (a. är given av kroppens sätt att hantera syre). b anger hur mycket syre cyklisten kan använda/omsätta, maximalt, för arbete. e och g påverkar grafens utseende ovan. Dom kommer av långsamma anpassningar i kroppen och jag känner inte till att man kan öka på den processen genom doping. Men b kan man angripa direkt. Det värdet är direkt kopplat till blodvärdet hos cyklisten. Kan man öka det så åker i princip hela grafen ovan uppåt. Man har nytta av det i alla områden av cykeltävlingar. Möjligtvis påverkas inte effekten man kan avge under 1 minut eller lägre genom ändring av b om det sker vid enstaka tillfällen.

Varför EPO?

EPO är ett syntetiskt hormon som fungera som kroppens egna hormon som styr produktionen av röda blodkroppar. Så vitt jag vet togs det fram för cancerpatienter som av olika skäl inte kan framställa eget hormon. Kroppen reagerar kraftfullt på detta hormon, så stor effekt kommer inom ett dygn. Maximal effekt inom några dagar då mätvärdet b i tabellen ovan kraftigt går upp. Medlet försvinner fort ur kroppen.

Det är ganska dyrt att testa för EPO och jag tror att man i princip endast gör det på internationella cyklister. Efterföljaren till EPO heter CERA och är så nära kroppseget hormon att man länge trodde att det skulle vara omöjligt att spåra. Jag har också för mig att EPO (som samlingsnamn för första generationens syntetiskt hormon) är ganska kortlivat, medan exempelvis CERA verkar under längre tid.

Bloddoping

EPO gör att kroppen producerar mer röda blodkroppar i de organ som gör det. Bloddoping innebär att man tillför blodkroppar direkt till blodet. Tar man sin eget blod så tappar man av ungefär som vid blodgivning och låter kroppen producera nya blodkroppar upp till normal nivå. När man sedan behöver turbo så tappar man i blodet igen. Om man har eget blod som man återanvänder är detta inte alldeles lätt att upptäcka, men det finns flera olika metoder. Alexander Vinokourov åkte dit för bloddoping för ett par år sedan. Ryckten gör gällande att han och en stallkamrat hade blandat ihop blodet och att Vinokourov därför hade främande blodkroppar i sitt blod medan hans lagkamrat på samma sätt åkte dit i samma kontroll. Vinos förmåga ändrades över natten och han hade en fantastisk kapacitet den dagen han åkte dit.

Bloddoping och EPO verkar alltså på princip samma sätt.

Testosteron

Lite då och då åker cyklister dit för testosterondoping. Jag hade lite svårt att förstå varför tills jag lärde mig att testosteronnivåerna påverkar blodvärdena indirekt. En person som tränar hårt får kroppseget EPO som ökar blodvärdena men samtidigt sliter man på kroppen och har ofta dåliga testosteronnivåer som motverkar bra blodvärden. Om man tillför testosteron så måste man träna hårt, vilket testosteron underlättar, och låta kroppen anpassa sig. Då får man höjda blodvärden och därmed samma effekt som för EPO och bloddoping. Denna typ av doping är enkel jämfört med de ovan. Går att gör med tabletter. Men det är också ganska lätt att testa för att se om man tillfört testosteron och det går att spåra länge. Det jag sett på nätet indikerar att nationell elit kan förbättra sig så att 5 minuterseffekten blir FTP på cirka en månad med denna typ av doping. Värdet b i tabellen påverkas alltså långsamt och fortfarande krävs hård träning.

Rubriken på bloggningen var ”Doping – Varför är cykling så drabbad?”

Ja dels är alltså utdelningen 1:1. Ta EPO och din förmåga ökar dramatiskt direkt. Blir du inte testad i direkt anslutning till aktiviteten så är risken för upptäckt liten. Inte riktigt som i kraftsporter där testosterondoping är vanlig. Där måste man dopa sig under lång tid och under hård träning. Lite mer ”Magic Bullet” i konditionsidrotter där man kan påverka syreupptaget direkt.

Kulturen inom cykel verkar också vara sådan att doping är ok och vanlig.

Cykel testar mycket.

Cykel står lite i skamvrån, i alla fall i Sverige. Jag har arbetskamrater som på fullt allvar hävdar att doping inom andra sporter i princip är obefintlig. Tittar man på friidrottens sprinterdistanser så är dom minst lika drabbade som cykel. Men det har av något skäl inte svärtat ner sporten på samma sätt känns det som. Vad jag vill säga med detta är att dopingfall i cykel får stort genomslag i massmedia. Inte nödvändigtvis i proportion till annat idrottsfusk inom andra idrotter. Detta är ingen ursäkt, det är en förklaring till varför vi tycker doping inom cykel är vanligt.

Vad tycker ni?

Posted on januari 6, 2010, in Uncategorized. Bookmark the permalink. 8 kommentarer.

  1. Du verkar tycka att doping inom cykel är ok och vanligt?
    Du verkar lita mycket på vad du har läst på nätet och därav dra egna slutsatser.

    • Taurine, jag tycker inte doping är ok. Det är fusk. Vad jag menar är att du i princip är garanterad utdelning på fusket. Belöningen är omedelbar och uppenbar. Det är förklaringen till varför vi ser så mycket doping trots att vi frågar oss varför. Om det är vanligt med doping i cykling har jag inte uttalat mig om. Relativt den mängd test som görs, antal aktiva cyklister och de som åker dit så tror jag cykel ligger i linje med andra idrotter.

      Om jag litar på det som stått på nätet, tja. Det jag skrev inledningsvis om, dvs vad som gör doping intressant och hur det verkar är nog inte så kontroversiellt. Matematiken som jag refar till är tagen ur forskningsartiklar. Dom andra delarna du tänker på är nog mer din tolkning en mina åsikter.

  2. Dopning

    Mina förslag till åtgärder för att komma tillrätta med problemen är:

    • Dopad cyklist avstängs på livstid.
    • Den klubb/stall som cyklisten tävlade för stängs av till internationella tävlingar under ett år.
    • Sponsorer som stöttat cyklisten får inte göra avdrag för aktuella reklam- och sponsringskostnader för aktuellt år.
    • Ledare/klubbdirektörer/läkare för aktuell klubb stängs av från cykelsporten under ett år.

    Dessutom tycker jag att Astrid Lindgrenland skall förbjuda den miljöskadliga och giftiga tändvätskan som c:a 300 barn dricker varje år i Sverige. Men de kanske inte bryr sig om att barn blir skadade eller om miljön förstörs för kommande generationer av barn.

    • Tror du är part i målet när det gäller tändvätska! :)

      • Hej,

        Det stämmer i båda fallen. Jag älskar cykelsporten och jag har med åren p.g.a. mitt yrke blivit miljömedveten. Jag har sett att vi som medborgare och konsumenter kan påverka mer än vi tror oss kunna. Ett kg petroleumbaserad tändvätska ger ett nettoutsläpp motsvarande 3,4 kg CO2.
        Och visst är det konstigt att inte Astrid Lindgrenland bryr sig om miljön eller barns hälsa? Kemikalieinspektionen försöker ju att få oss att inte använda petroleumbaserad tändvätska. Det finns minst 10 olika trändmedel / tändsätt som inte skadar miljön eller påverkar barns hälsa.

        Beträffande cykelsporten så kommer ju inte intresset bli mindre om sporten blir ren. Jag tror att media som t.ex Euro Sport har ett ansvar när det gäller doping. Media kan ställa krav på cykelsporten. En förutsättning för cykelsporten är att man kan sälja reklam som kan ses via TV. Ställer TV-kanalerna fortsättningsvis höga krav på att sporten skall vara ren så kan detta påverka cyklister och stall. Alla som ”tjänar” på doping utan att ta till motåtgärder är medskyldiga, tycker jag.

  1. Pingback: Sorry, det är mycket nu! « Mr 29er's Blog

  2. Pingback: Lite blogginredning och nyheter « Mr 29er's Blog

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

